Kola 2018 w Krakowie?

Wraz z Krakowskimi Smokami wysłaliśmy zgłoszenie jako potencjalni organizatorzy Konferencji Larpowej w 2018 roku. Konferencja obyłaby się w lutym, w krakowskiej Artetece – miejscu, w którym odbywają się między innymi konwenty Serialkon i Smokon. Planujemy między innymi współpracę z ludźmi zajmującymi się game studies, trzy bloki prelekcyjne, warsztaty, larpy oraz publikację konferencyjną, a to nie wszystko, nad czym się zastanawiamy! Głosowanie odbędzie się już w ten weekend w trakcie tegorocznej Konferencji, która odbywa się w Warszawie – uczestników Koli zapraszamy do głosowania na nas! Poniżej, dla ciekawych, pełna treść zgłoszenia.

 

KOLA 2018 – Kraków

Organizatorzy: Stowarzyszenie Larpownia oraz Krakowskie Smoki

Termin: luty 2018

Lokalizacja: Arteteka Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie

Hasło przewodnie: Larpy lokalnie

 

  1. Kluczowe informacje

Konferencja potrwa trzy dni (od wczesnego popołudnia w piątek do wczesnego popołudnia w niedzielę) i odbędzie się w Artetece WBP (prelekcje i wykłady) oraz w wybranych salach w budynku głównym Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej (larpy i warsztaty). Istnieje możliwość zorganizowania równolegle siedmiu bloków tematycznych. Zakładamy wykorzystanie dostępnej przestrzeni na trzy bloki tematyczne każdego dnia i przeznaczenie pozostałych sal na potrzeby larpów, warsztatów, strefy integracyjnej oraz stoisk wystawców.

Tematyka bloków programowych zależna będzie od nadesłanych propozycji, jednak ze swojej strony chcielibyśmy zaproponować zgłaszanie prelekcji w ramach następujących paneli:

  • blok lokalny;
  • blok warsztatowo-demonstracyjny;
  • blok naukowy;
  • blok anglojęzyczny.

Chcielibyśmy zachować format krótkich wystąpień (15-20 minut), przeplatanych dyskusją na koniec każdej godziny wystąpień. Natomiast w bloku naukowym planujemy dłuższe wystąpienia (45-50 min), które przedstawią zaproszeni przez nas badacze, zajmujący się tematyką gier. Wykłady dotyczyłyby zarówno larpów, jak i podstaw dziedziny, jaką jest game studies.

Hasłem przewodnim będą “Larpy lokalnie”. Chcielibyśmy zachęcić prelegentów do przedstawienia specyfiki grania w ich miejscowościach, a osoby o badawczym zacięciu – do opisania różnic i podobieństw między różnymi regionami kraju, a także – między Polską i zagranicą. Chętnie posłuchamy też o współpracy między larpowcami a instytucjami z ich otoczenia: innymi środowiskami fanowskimi, instytucjami publicznymi lub przedsiębiorstwami. Mamy nadzieję dowiedzieć się, jak wykorzystuję się miejscowe zwyczaje, historię, zabytki czy przyrodę do przygotowania larpów i pokrewnych typów gier.

Na konferencji będzie obowiązywać wcześniejsza rejestracja dla uczestników czynnych oraz wstęp wolny dla uczestników biernych. Maksymalna liczba uczestników czynnych będzie ograniczona programem (tj. liczbą bloków tematycznych, dostępnych sal, liczbą punktów programu możliwych do zmieszczenia w dostępnym czasie). Maksymalna liczba uczestników biernych wyznaczona jest przez wewnętrzne przepisy biblioteki – jest to 350 osób dla Arteteki oraz 300 dla głównego budynku WBP.
01

  1. Lokalizacja:

Arteteka jest mediateką prowadzoną przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Krakowie w Małopolskim Ogrodzie Sztuki – tj. połączeniem nowoczesnej biblioteki multimedialnej z centrum kultury, zawierającym w sobie wszystko, co wiąże się z szeroko pojętą sztuką – muzykę, słowo, obraz. W nowoczesnym, przeszklonym budynku z jednej strony gromadzi się różnego rodzaju zbiory, z drugiej udostępnia nowoczesne narzędzia:

  • w pełni wyposażoną salę konferencyjną,
  • nagłośnienie,
  • rzutniki,
  • 5 tabletów (Android),
  • 34 komputery typu all in one z dotykowymi ekranami,
  • 60 czytników e-booków,
  • pianino cyfrowe,
  • odtwarzacz Blue Ray,
  • urządzenia wielofunkcyjne.

Otwarte piętra budynku pozwolą uczestnikom konferencji na swobodne przemieszczanie się między punktami programu, bez ich zakłócania, stwarzając przyjazną, inkluzywną atmosferę. Równocześnie zarówno w Artetece, jak i w budynku głównym biblioteki, dostępne są odizolowane sale, umożliwiające spokojne przeprowadzenie gry lub warsztatu. Zamykana sala konferencyjna w Artetece ma przy tym przeszklone ściany, co stwarza dodatkowe możliwości dla twórców jeepów i innych typów gry, dopuszczających obecność widowni podczas rozgrywki. W podziemiu Arteteki mieści się kawiarnia Pauza, która służy za punkt gastronomiczny oraz w pełni funkcjonalną przestrzeń wykładową,

Organizatorzy wielokrotnie współpracowali z Wojewódzką Biblioteką Publiczną przy aranżacji wydarzeń o charakterze podobnym do KOLI. Odbyły się tam między innymi: Festiwal Komiksu, Smokon, Serialkon, Whomanicon, a także bardziej kameralne spotkania w ramach warsztatów mistrzów gry.

Oba budynki biblioteki mieszczą się w ścisłym centrum Krakowa, blisko Dworca Głównego, przystanków komunikacji miejskiej, licznych punktów gastronomicznych (w tym serwujących potrawy wegańskie) oraz miejsc noclegowych (hosteli i domów studenckich), są również dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Malopolski Ogrod SztukiKrakowIngarden & Ewy ArchitekciIEAArchitektura-murator01/2013Realizacjefot. Marcin Czechowicz

budynek biblioteki z zewnątrz

03

wnętrze jednej z sal

04

sala wypełniona uczestnikami

05

Pauza In Garden

06

Pauza podczas prelekcji

 

  1. Organizatorzy

3.1 Larpownia

Larpownia zaczęła swoją działalność jako grupa nieformalna, przez kolejne lata angażując się w animację społeczności larpowej w Krakowie i okolicach. Niedawno podjęto decyzję o założeniu stowarzyszenia. Grupa ma za sobą 9 lat doświadczeń: organizowała tradycyjnie kojarzone z Krakowem chamber larpy, a także jeepformy, dramy, psychodramy, gry terenowe, miejskie, czy też swój autorski pomysł – larpy musicalowe. Członkowie Larpowni przygotowywali gry zarówno dla sektora prywatnego (np. Kod Władzy: Zakon Rycerzy Wewelsbugra na Zamku w Korzkwi), jak i dla czystej zabawy. Ostatnim z przeprowadzonych przez Larpownię dużych projektów jest konwent Dixie Land – dziejący się w czasach Amerykańskiej Wojny Domowej, utrzymany w konwencji pulp noir, westernu i steampunku, organizowany we współpracy z Fundacją Aktywnej Ochrony Zabytków Techniki i Dziedzictwa Kulturowego „Janus„, dzięki której gracze mogli na dwa dni zamieszkać w dziewiętnastowiecznym forcie.

Stowarzyszenie przygotowywało larpy podczas Balconu, Constaru, Coperniconu, Gralicji (żywe szachy), Falkonu, Flambergu, Imladrisu, Kapitularza, Krakonu, Orkonu i Pyrkonu, współtworzyło dramę Shadows of Poland. Obecnie w Krakowie działają dwa projekty dramowe – W cieniu Drakenhofu i Petersburg by night, realizowane są 1-2 jednostrzałowe larpy miesięcznie. Larpownia ma coraz bardziej ambitne plany idące w stronę realizacji dużych projektów, które mają zachęcić zarówno nowe, nie będące w środowisku osoby, jak i graczy z innych miast. W ostatnich dniach związaliśmy współpracę z Uniwersytetem Jagiellońskim przy festiwalu Polikultura.

 

3.2 Krakowskie Smoki

Klub Fantastyki – Krakowskie Smoki powstał jako przedłużenie projektu “Z fantastyką wśród młodzieży” realizowanego w ramach programu “Młodzież w Działaniu”. Po zakończeniu projektu klub został sformalizowany jako jednostka organizacyjna podlegająca pod fundację „Historia Vita”.

Podstawowym celem działalności klubu jest promocja szeroko pojętej fantastyki. W naszym rozumieniu fantastyka to olbrzymi obszar zainteresowań. W jego skład wchodzi nasuwające się w pierwszej chwili obcowanie z utworami fantastycznymi – zarówno książkowymi jak i komiksowymi oraz filmowymi. Ponadto do aktywności związanych z tą pasją zaliczamy też granie w gry komputerowe, planszowe oraz gry fabularne – RPG, a także LARPy i inne zbliżone formy rozrywki. Naszym celem jest także zachęcanie członków do twórczości: od udzielania się przy tworzeniu scenariuszy do gier fabularnych po projektowanie własnych gier lub kreację utworów o tematyce fantastycznej.

Nasze cele realizujemy przez oferowanie klubowiczom różnych form spędzania wolnego czasu. Większość z aktywności koncentruje się na regularnych spotkaniach klubowych podczas których staramy się zarówno oddawać czystej rozrywce przy grach planszowych i RPG, jak i dostarczać wiedzę i umiejętności organizując warsztaty, pokazy i prelekcje. Tematyka tych ostatnich to nie tylko fantastyka per se, ale także rozmaite nauki – od historii począwszy, na astrofizyce skończywszy.

Klub obecnie organizuje pięć cyklicznych konwentów (Whomanikon, Smokon, Cantina, Serialkon, Imladris), wydaje serię antologii “Ostatni dzień pary” oraz zin “Smokopolitan”, a także odpowiada za odbywające się regularnie w Artetece Warsztaty Mistrzów Gry oraz warsztaty malowania figurek.

 

  1. Potencjalni współorganizatorzy i goście specjalni

Do współpracy przy bloku naukowym chcielibyśmy zaangażować studentów, doktorantów i wykładowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego, związanych z Instytutem Religioznawstwa, Katedrą Porównawczych Studiów Cywilizacji (sekcją Fantastyka i Mit), Wydziałem Polonistyki (kierunkiem Teksty Kultury) oraz Wydziałem Zarządzania i Komunikacji Społecznej. Wybrane osoby z wymienionych środowisk brały udział w organizacji takich krakowskich eventów jak: Krakon, Smokon, Imladris, Serialkon, Whomanikon czy Seminaria Groznawcze. Chętnie nawiążemy również współpracę z badaczami larpów spoza Krakowa.

Rozważamy również zaproszenie gości specjalnych: osób spoza Polski, zaangażowanych w organizację lub badanie larpów, aby wygłosiły wykłady w ramach bloku groznawczego lub anglojęzycznego. Przez najbliższy rok będziemy śledzić europejską scenę larpową, publikacje naukowe oraz prowadzić konsultacje z polskimi graczami zaangażowanymi w organizację międzynarodowych larpów, aby wytypować osoby, które zostaną zaproszone w tym charakterze.

 

  1. Publikacja konferencyjna

Na kilka miesięcy przed konferencją rozpoczniemy zbieranie artykułów, które zostaną następnie wydane w postaci publikacji konferencyjnej. Wersja papierowa będzie dostępna w sprzedaży podczas KOLI, natomiast wersja elektroniczna – za darmo w trakcie konferencji oraz po jej zakończeniu. O jakość publikacji zadba zespół redakcyjny i korektorski zinu Smokopolitan.

 

  1. Źródła finansowania

Aby zapewnić wolny wstęp dla uczestników czynnych i biernych, a także aby sfinansować wydanie publikacji konferencyjnej, będziemy pozyskiwać środki finansowe z różnych źródeł. Planujemy wystąpić o przyznanie grantów w ramach programów, które będą dostępne na lata 2017/2018. Prawdopodobnie będą to małe granty miejskie, przyznawane przez Urząd Miasta Krakowa, lub analogiczne granty województwa małopolskiego, rozważamy również zwrócenie się do Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

Korzystając z doświadczeń zdobytych podczas organizacji Serialkonu zaproponujemy firmom kierującym swoją ofertę do środowiska fanowskiego przestrzeń reklamową na materiałach promocyjnych (identyfikatorach, programach konferencji). Przygotujemy również miejsca dla wystawców, np. producentów rekwizytów larpowych lub charakteryzacji, dostępne za niewielką opłatą. Postaramy się także znaleźć dodatkowych sponsorów konferencji oraz zaangażujemy środki własne Larpowni i Krakowskich Smoków.

 

  1. Kanały promocji

 

Podobnie jak to miało miejsce w dotychczasowych edycjach, zostanie utworzona strona internetowana oraz wydarzenie w serwisie Facebook, będzie również kontynuowane prowadzenie fanpage Konferencji Larpowej. Komunikaty publikowane będą w języku polskim i angielskim.

Celom promocyjnym posłużą również kanały informacyjne Larpowni i Krakowskich Smoków: strony i fanpage obu organizacji, a także wszystkich organizowanych przez nie inicjatyw, m.in. konwentów Smokon, Serialkon, Imladris, Dixie Land oraz zinu Smokopolitan.

Oprócz tego konferencja będzie promowana na konwentach oraz imprezach larpowych w roku 2017, w mediach branżowych, na stronach i fanpage’ach związanych z larpami oraz szerzej pojętą społecznością fanowską – zarówno polskich, jak i zagranicznych (ze szczególnym uwzględnieniem państw sąsiadujących z naszym krajem oraz Skandynawii).

Podczas konferencji prowadzone będą nagrania prelekcji, transmitowane na bieżąco w serwisie YouTube i tam też dostępne po zakończeniu konferencji. Organizatorzy będą również zachęcać uczestników do tworzenia relacji na żywo na Twitterze oraz w innych mediach społecznościowych. Do zwiększenia tego rodzaju aktywności służyć będą konkursy – podobnie jak to miało miejsce podczas Serialkonu.

 

Poniżej wybór zdjęć z naszych larpów

W cieniu Drakenhofu:

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

Dixie Land: Droga do Vegas

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

Kod Władzy:

kod04

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *